גוף מאוזן

רבות דובר על הקשר בין תזונה נכונה ובריאות תקינה, במאמר זה נעסוק במבט מעט שונה לשמירה על בריאות גופנו דרך איזון גוף. גופנו ביום היוולדנו מאוזן לחלוטין (פרט למקרים קשים של פגמים ) אם נשים את ידינו על גבו של תינוק שזה עתה נולד או אפילו בן חודש ויותר ניווכח לדעת כי הוא נושם גם דרך העור יש יציאה קבועה של אויר מהגב מהגפיים והבטן. ככל שאנו מתבגרים ומתאימים את עצמנו לחיים מודרניים אנו זונחים את היכולות הבסיסיות שלנו את טבענו האורגניזמי הברור ומאלצים את גופנו או כופים אותו למשמעת של ישיבה ממושכת בעבודה, רכינה ממושכת וכיוצא בזה, דפוסי התנהגות והרגלים מקבעים בנו חוסר שימוש בשרירים מסוימים ועודף באחרים, כתוצאה מכך אברים רבים בגופנו סובלים מתת פעילות או לחלופין פעילות יתר.
גופנו הינה מכונה משוכללת המרושתת בעצבים המעברים כל אינפורמציה מהגוף למוח וההפך, כל פעילות גופנית כהליכה או ישיבה או בישול כרוכה בעבודה מסיבית של מערכת העצבים. חוסר פעילות ניוון של אברים מסוימים "מרדים" עצבים מסוימים ומכאן מתחיל איבוד כושר העבודה שלהם, היכולת שלהם לתפקד ולהעביר אינפורמציה. כמו ששביל שבו חדלו ללכת מתחיל להצמיח עשבים שוטים הערוץ העצבי לפעולה שחדלנו לבצע תירדם ותשכח את יעודה. כתוצאה מכך השליטה על מעברים שונים עצביים בגופנו מתנוונים.
למה זה חשוב?
המערכת הנשימתית שלנו והמערכת העצבית שלנו הן מערכות דינמיות האחראיות על בריאותו ותקינותו של הגוף לא פחות מתזונה. למערכת הנשימה כמו למערכת העצבית רגילים להתייחס כמערכות לא נשלטות בלתי רצוניות אנו לא יכולים לעצור את הנשימה ליותר ממספר דקות יותר מזה אין לנו תחושה של שליטה על המערכת העצבית שלנו, כתוצאה מכך ההתייחסות אליהן היא כמערכות הפועלות תמיד שתקינותן אינה בידינו, טעות! לאורח חיינו השפעה מכרעת על תפקודן של מערכות אילו. החלטות שונות שאנו מבצעים מדי יום מפעילות או מדרדרות מערכות אילו.
לדוגמא כאשר אנו עייפים מעט ועדיין ממשיכים את פעולתנו נניח הליכה יש נטייה לזנוח את הקצב והתנועתיות הרגילה שלנו ולבצע תנועה פחות יפה פחות שגרתית, מאמץ זה גורם לא רק לאימוץ השרירים, אלה גם להפעלה של איזור עצבי שונה, הנשימה שבה שלטנו הופכת לקשה יותר פחות "מודעת" "נשלטת" ולכן יותר עמוקה ורחבה. ניתן לשים לכך לב על פי החום ואיכות הנשימה הנפלטים מהגוף, אם בזמן הליכה רגילה אנו נושמים בצורה מסוימת בזמן מאמץ החום והנשימה מתבצעים מכל אברי גופנו גב גפים ועוד. כלומר כל פעם שניקח או נאמץ את גופנו טיפה יותר ממה שנעים או שרגילים אנו יוצרים תבניות עצביות חדשות תבניות נשימתיות חדשות בתהליך המאמץ אנו מגדירים מחדש את גופנו ומשתמשים בכל קשת היכולות שלו מדרבנים אותו לשקם יכולות עצביות נשכחות, ולפתח את הנשימה.
אך לא רק בזמן מאמץ הגוף מתפתח ומשקם את המערכת העצבית ישנן גם סוגי פעילות כמו מתיחות, יוגה, שיטת פלדנקרייז ועוד, התורמות לפיתוח המערכת העצבית, בפעולות כמו אילו השעורים ממש מובנים כך שהתרגילים פותחים בצורה הדרגתית תנועתיות וזרימה עצבית חדשה. בעיקרון כל שיטה שבה אנו מבצעים תרגילים בצורה איטית ומדויקת בשונה מפעילות היום יום תפתח את המערכת העצבית מכאן החשיבות לפעילויות ספורטיביות מגוונות. כמו כן עדיף לעסוק במספר שיטות ספורטיביות בו זמנית מאשר להתמיד באחת.

 בכדי שבאמת יעשה שינו גדול רצוי למתוח מעט את היכולת, לבצע את התרגילים מתוך ריכוז מתמיד ובכל פעם עמוק יותר מדויק יותר ובזוית שונה מעט, הנפת רגל ב 7-10 ס"מ גבוהה יותר תביא לדרך עצבית שונה הטיה של רגל ל 30-35 מעלות הצידה מהרגיל שוב דרך עצבית חדשה,כך נוציא את המיטב מכל פעילות שביצענו אף אם היא שגרתית לחיינו.
  למעשה כל פעולה של חיינו אף שאינה פעילות ספורטיבית מוגדרת, אם נבצע אותה שלא בשגרה, לא באותו אופן כל הזמן, אלא נשנה ונגוון אותה כמו ניקוי הבית, יציאה לקניות, משחקים עם הילדים או סקס נפתח את גופנו תוך כדי כך, נרחיב את הנשימה וניצור דפוסים עצביים חדשים.
אבל כל זה אינו מספיק גופנו מעוצב כך שכל אבר ואבר בו זקוק לנשימה ואויר טרי ועל כן מומלץ לבצע נשימות מכוונות לאברי הגוף שנקראות גם שטיפה נשימתית. נשימות אילו יש לבצע מידי יום בהתחלה עד שהגוף מתרגל ו"זוכר" מחדש לנשום לכל האברים אח"כ רצוי לבצע זאת מספר פעמים בשבוע.
שטיפה נשימתית מבוצעת על ידי שליטה מודעת בתהליך השאיפה והנשיפה: יש לשאוף אויר דרך האף, ובזמן הנשיפה לשחרר אויר איטית דרך הפה כאשר אנו מכוונים את עיקר שחרור האוויר מאבר אחר . נסו זאת לדוגמא דרך יד ימין. מכניסים אויר דרך האף משהים מעט בחלל הבטן ומכוונים את האוויר ליד- זרוע ימין תוך שחרור איטי דרך הפה. באופן זהה עוברים ליד שמאל רגל ימין ואח"כ שמאל חלל קדמת הגוף, הגב והראש . ניתן לחוש כי אכן מתבצעת פלטת אויר עורית על ידי מיקום היד כ 5 ס"מ מהאבר אליו נושמים, עד שמרגישים את האויר הקריר הנפלט מעורנו. באופן דומה ניתן גם לנשום לאברים פנימיים כמו לב או כליות כאשר כף היד הימנית נוגעת באזור המרומז. עם הזמן הגוף יחזור וילמד לנשום אוויר טרי בכל נשימה לכל אברי גופנו ולהוציא אויר מכל שטח פני עורנו ולא רק מהאף או הפה.
לסיכום שמירה על תקינותו ובריאותו של גופנו היא באחריותנו יש לנו הרבה יותר חלק במערכות השונות של גופנו ותפקודן מכפי שחשבנו, ועל כן באורח חיים בריא יש לכלול מגוון של פעילויות ספורטיביות עם חשיבות רבה דווקא לענפים ספורטיביים שקולים ועדינים  כמו יוגה ומדיטציה שעוזרים להפיק את המיטיב מגופנו, בו בזמן יש לשים את הדגש על כל פעילות שגרתית או לא ,שאנו מבצעים ולמצוא דרכים חדשות ומעניינות לבצע את הפעולות וליהנות מהן, וכמובן לנשום לכל אברי גופנו זו הדרך הבטוחה לשמור על איזון לגוף ובריאתנו לאורך זמן.

בברכת בריאות טובה ,
אסנת ברזלי
   
   האתר נבנה ע"י PRIMEDIA 
           


לייבסיטי - בניית אתרים